Säännöt - PGC League

Counter-Strike: Global Offensive

Liiga noudattaa SEUL:in sääntöjä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta: jokainen runkosarjan ottelu aloitetaan puukkokierroksella puolien määrittelemistä varten. Amateur Leaguessa on vielä toinen poikkeus: Jos runkosarjan matsi päättyy tasan, jatkoaikaa ei pelata vaan pisteet jaetaan. Sääntöä 2.8 ei siis sovelleta.

Vaadimme myös että Suomen e-urheilun eettinen ohjeiston ohjeita noudatetaan. Ohjeisto sisältää erilaisia ohjeita käyttäytymiseen, kanssapelaajien kunnioittamiseen sekä yhdenvertaisuuden lisäämiseen.

Voitosta saa 3 pistettä, tasapelistä 1 piste (Amateur League).

Runkosarjan sijoitus määräytyy seuraavasti:

  1. Eniten pisteitä
  2. Eniten pisteitä keskinäisistä peleistä
  3. Voitettujen ja hävittyjen kierrosten ero (keskinäiset)
  4. Voitettujen ja hävittyjen kierrosten ero (kaikki)

Runkosarjan kahdeksan parasta joukkuetta jatkavat pudotuspeleihin.

Joukkueen pelaajat

Joukkue saa vapaasti valita pelaajia jokaiseen peliin kahdeksasta ilmoitetusta pelaajista. Jos joukkueella ei kuitenkaan ole viisi pelaajaa, joukkue saa vaihtaa pelaajia jotka eivät ole vielä pelanneet liigassa. Jos joukkueella ei vielä ole kahdeksan pelaajaa, pelaajia saa lisätä. Tästä pitää kuitenkin ilmoittaa admineille viimeistään päivä ennen matsia.

Vain ne pelaajat jotka ovat pelanneet ainakain yhden ottelun runkosarjassa saavat osallistua pudotuspeleihin ja finaaleihin.

In-game & eBot

CS:GO-servereiden IP:t ja salasanat saadaan osoitteesta https://pgcl.fi/me.

Kotijoukkue, eli vasemmanpuoleinen joukkue A - B, joinaa CT-side. (eBot vaihtaa joukkueiden nimet CT/T:n paikalle, joten oikean puolen valitseminen ei pitäisi olla vaikeaa)

Matsin hoitaa eBot eri !komentojen avulla, joita kirjoitetaan in-game chattiin.

  • Vain kapteeni kirjoittaa !ready kun koko joukkue on serverilla
  • Kun molemmat joukkueet ovat !ready:neet, countdowni puukkokierrokselle alkaa
  • Countdownin voi pysäyttää väliaikaisesti komennolla !unready

Jos käynnistätte matsin vahingossa, voitte palata warmuppiin jos molemmat joukkueet kirjoittaa !stop

Puukkokierroksen voittaneen joukkueen kapteeni kirjoittaa !switch (vaihtaa puolta) tai !stay (pysyy nykyisellä puolella).

SEUL:in sääntöjen mukaan molemmilla joukkueilla on oikeus minuutin pituiseen tekniseen tai taktiseen aikalisään per puoli. Tämä aktivoituu kirjoittamalla !pause, ja alkaa ensi kierroksen freeze-timellä. Peli pysyy pysäytettynä kunnes molemmat joukkueet kirjoittavat !unpause. Aikalisien väärinkäyttö voi johtaa pistemenetykseen/hylkäykseen.

Puukkokierroksen jälkeen ja erätauolla on myös pieniä taukoja, ja molemmat joukkueet pitää !readyä.

Anticheat, VAC & EasyAntiCheat

Pidämme Valve:n kanssa samaa linjaa jossa VAC-bannis ovat pysyviä. Jos yksikin pelaajaa joukkueesta saa VAC-banin KOKO JOUKKUE hylätään.

Tämän lisäksi servereillä on EasyAntiCheat.

No-show / walkover

Matsit pitää alkaa sovittuun aikaan. Jos toisella joukkueella ei ole kaikki pelaajat palvelimella, he joko !ready alivoimaisena, tai antavat walkoverin.

Jos walk-over annetaan, ottakaa screenshot scoreboardista ja Steam-overlayista kellonajalla ja jaa ne meille Imgurin kautta.

Kartat

Käytämme CS:GO:n virallista map-poolia

Kartta määritetään niin, että joukkueet bannaa vuorotellen yhden kartan map-poolista kunnes on enää yksi kartta jäljellä.

Vierasjoukkue, eli oikea joukkue A - B, aloittaa bannauksen.

Ban-processin on oltava valmis viimeistään 15 min ennen matsin alkamista.

CS:GO Official map-pool
Train
Cobblestone
Inferno
Mirage
Cache
Overpass
Nuke

Demos / screenshots

Palvelimet tallentaa automaattisesti GOTV-demot (64tick). Myös server-logit tallennetaan. Voitte myös tallentaa omat demot ja screenshotit tulostaulusta, jos niin haluatte.

Mahdolliset huijaus-syytökset käydään läpi GOTV-demojen avulla.

Pudotuspelit

Sarjataulukon kahdeksan parasta joukkuetta etenee pudotuspeleihin. Premier Leaguen semifinaalit ja finaali pelataan yleisötapahtumalla (Lisää infoa myöhemmin), Amateur League pelataan kokonaisuudessaan ONLINE. Formaatti on BO3 map vetolla.

Päivitetty 30.8.2017

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Ottelut pelataan tiistaisin kello 19. Ensimmäinen pelipäivä on tiistai 20.9.2016.

Liiga seuraa SEUL:in sääntöjä, hieman muunneltuna PGCL:ää varten. Formaatti on Conquest Bo5 (standard) ilman bannia (toisin kuin aikaisemmin ilmoitettiin) - osallistumista varten tarvitaan siis vähintään kolme eri deckkiä eri hahmoluokilla. Deckkejä ei tarvitse lähettää PGCL:lle etukäteen ennen turnausta, ja deckkien vaihto viikkojen välillä on sallittua. Deckkien on oltava luokiteltuja standardina (eli ei wild) pelin sisällä.

Pelit pelataan friendly challengena (standard) pelin sisällä. Vastustajan pitää siis löytyä omalta kaverilistalta - battletagit löytyvät PGCL:n verkkosivulla.

Ennen pelin alkua pelaajat paljastavat toisilleen millä hahmoluokilla he tulevat pelaamaan. Tämä tapahtuu niin että pelaaja A ja pelaaja B vuorotellen paljastavat toisilleen mitkä hahmoluokat he valitsevat, luokka kerrallaan. Järjestys on A-B-B-A-B-A, eli ensin pelaaja A paljastaa yhden luokan, tämän jälkeen pelaaja B paljastaa kaksi luokkaa jne. Tämä tehdään chatissa pelaajien välillä ennen ottelun alkua.

Challenge-ruudussa ennen ottelun ensimmäisen pelin alkua pelaajien on otettava screenshot ja lähetettävä se vastustajalleen halutulla tavalla (esim. Imgur.com:in kautta). Screenshotista on ilmenevä että pelaajilla on korkeintaan yksi deckki hahmoluokkaa kohti. Tällä tavalla pelaajat voivat varmistaa että vastustajalla ei ole mahdollisuutta vaihtaa saman hahmoluokan kahden eri deckin välillä kesken ottelun. Huomioi että ei ole pakko paljastaa mitkä kortit deckeissä on, ainoastaan millä hahmoluokilla pelataan! On pelaajien vastuulla varmistaa että vastustaja on lähettänyt tarpeelliset screenshotit ja että kaikki näyttää oikealta ennen ottelun ensimmäisen pelin alkua.


Challenge-ruudun screenshotista käy ilmi, että vastustajalla ei ole useampi kuin yksi deckki jokaista hahmoluokkaa kohti.

Conquest-formaatti toimii niin, että on voitettava jokaisella valitsemalla hahmoluokallaan - kun on voittanut pelin hahmoluokalla sitä luokkaa ei saa enään käyttää ottelun aikana, vaan on valittava toinen. Kun on voittanut kaikilla kolmella hahmoluokalla on siis voittanut ottelun. Jos häviää pelin saa seuraavassa pelissä käyttää samaa hahmoluokkaa tai vaihtaa toiseen, minkä kanssa ei ole vielä voittanut peliä, jos haluaa. Ota screenshotteja jokaisen pelin jälkeen, niiden avulla voi tarvittaessa selvittää ongelmatilanteita järjestäjien kanssa otteluiden jälkeen.

On häviäjän vastuulla ilmoittaa ottelutulokset. Tämä tapahtuu turnauksen Discord-kanavassa.

Deck trackerit ovat sallittuja, sillä niiden käyttöä ei ole mahdollista valvoa.

Päivitetty 17.9.2016