Regler - PGC League

Counter-Strike: Global Offensive

Ligan följer SEUL:s regler, med ett undantag: varje grundspelsmatch börjar med knivrunda för att bestämma sida. I Amateur League har vi ytterligare ett undantag: Om en match i grundserien slutar jämnt spelas ingen övertid, utan poängen delas. Regel 2.8 tillämpas alltså inte.

SEUL använder numera också e-sports Code of Conduct. TL;DR: Inga fula ord åt motståndarlaget eller som vi på streamen kan läsa, håll sportsligt uppförande osv!

Vinst ger 3 poäng, jämnt ger 1 poäng (Amateur League).

Placering i grundserien bestäms enligt följande:

  1. Flest poäng
  2. Flest poäng i inbördes matcher
  3. Differens: Vunna - förlorade rundor (inbördes)
  4. Differens: Vunna - förlorade rundor (totalt))

De åtta bästa lagen i grundserien går vidare till slutspelen.

Lagets spelare

Lagen får inför varje match fritt välja spelare av de åtta anmälda. Om laget ändå inte har fem tillgängliga spelare får man byta ut en spelare som inte ännu spelat en match i ligan. Har man färre än åtta anmälda spelare får man lägga till spelare. Detta måste göras av en admin och kräver därför att man meddelar oss om detta minst en dag före matchen skall börja.

Endast de spelare som deltagit i matcher under grundspelet tillåts spela i slutspelen och finalerna.

In-game & eBot

CS:GO-server IP och lösenord fås via https://pgcl.fi/me. Använd samma alias på PGCL, Steam, Discord, etc. för att underlätta kommunikationen.

Hemmalaget, alltså till vänster i A - B, joinar CT-side (eBot byter även till lagnamn istället för CT/T så det är svårt att inte joina rätt lag)

Matchen sköts av eBot med olika !kommandon som skrivs i in-game chatten.

  • Endast kaptenen skriver !ready då hela laget är inne på servern
  • Då båda lagen har !ready:at, startas countdownen till knivrundan
  • Countdownen kan stoppas temporärt med !unready

Ifall ni av misstag råkar starta matchen går det att återvända till warmup med !stop ifall båda lagen skriver det.

Knivrundans vinnande lagkapten skriver sedan !switch eller !stay för att välja sida.

En teknisk/taktisk 60s paus per halva har vardera lag rätt till enligt SEUL, denna aktiveras om ni skriver !pause och börjar under nästa rundas freeze-time. Spelet hålls sedan pausat tills båda lagen skriver !unpause. Överdrivet pausande och utdragna pauser kan bestraffas med poängavdrag/diskvalificering.

Små korta pauser blir det även efter knivrundan och vid halvlek då båda lagen ska !ready:a up igen.

Anticheat, VAC & EasyAntiCheat

Vi följer samma linje som Valve där VAC-avstängningar är permanenta. Om en spelare i laget får en VAC-ban blir HELA LAGET diskvalificerat.

Utöver detta använder våra servers EasyAntiCheat för extra säkerhet och där gäller samma som ovan.

No-show / walkover

Matcherna ska starta vid angivna klockslag. Om ena laget inte har alla sina spelare på plats får de välja mellan att !ready:a upp och spela med de antal spelare de har inne eller ge walkover-förlust.

Ifall detta sker ta då screenshots på scoreboard och även på Steam-overlay med klockslag som bevis och dela dessa med oss via Imgur.

Kartor

Vi använder den officiella CS:GO map-poolen.

Kartan för en match bestäms genom att lagen i tur och ordning bannar en map ur map-poolen tills endast en map kvarstår.

Bortalaget, alltså högra laget i A - B, börjar bannandet.

Kaptenerna för vardera lag ser till att man senast 15 min innan matchens början har kontaktat motståndaren och utfört ban-processen.

CS:GO Official map-pool
Train
Cobblestone
Inferno
Mirage
Cache
Overpass
Nuke

Demos / screenshots

Våra servers sparar automatiskt GOTV-demo i 64 tick av de spelade matcher och sparar även serverloggar med resultat och statistik.

Egna POV-demos (sparas i 128 tick) och screenshots på slutresultat får ni gärna spara som komplettering men det är inget krav.

För ev. fuskanklagelser går vi igenom GOTV-demot.

Slutspel

Serietabellens åtta bästa lag avancerar till slutspelen. Premier Leagues semifinaler och final spelas på LAN (Mer info senare), medan Amateur League spelas ONLINE i sin helhet. Alla finalmatcher spelas som BO3 med map veto.

Uppdaterat 30.8.2017

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Matcherna spelas tisdagar klockan 19. Den första speldagen är tisdag 20.9.2016.

Ligan följer SEUL:s regler, aningen anpassade för PGCL. Formatet är Conquest Bo5 (standard) utan ban (till skillnad från vad som tidigare meddelats) - man behöver alltså minst tre olika decks med olika klasser för att delta. Decken behöver inte skickas till PGCL innan turneringen börjar, och det är tillåtet att byta decks från vecka till vecka. Decken man spelar med måste klassas som standard-deck (dvs. inte wild) inne i spelet.

Spelen spelas som friendly challenge (standard) inne i spelet. Man måste alltså ha sin motståndare i sin vänlista - battletags finns på PGCL:s hemsida.

Innan spelet börjar avslöjar spelarna vilka klasser de spelar med för varandra. Detta går till på så sätt att spelare A och spelare B i tur och ordning avslöjar för varandra vilka klasser de kommer att spela med, en klass i taget. Ordningen är A-B-B-A-B-A, dvs. spelare A avslöjar först en klass, spelare B två klasser osv. Detta görs i chatten mellan spelarna innan matchen börjar.

I challenge-rutan inför första spelet i matchen måste varje spelare ta en screenshot och skicka den på valfritt sätt (t.ex. via imgur.com) till sin motståndare. Från screenshotten måste det framgå att spelarna har högst ett deck av var och en av de klasser de valt för matchen. På så sätt kan spelarna kolla att motståndaren inte har möjligheter till att byta mellan två olika decks med samma klass under matchens gång. Observera att man inte behöver avslöja vilka kort som finns i decken, endast vilka klasser man spelar med! Det är på spelarnas ansvar att se till att motståndaren skickar screenshotten och att kontrollera att allt ser rätt ut innan matchens första spel börjar.


Från en screenshot av challenge-rutan ser man att motsåndaren inte har fler än ett deck per klass.

Formatet Conquest fungerar så att man måste vinna med varje klass man valt - då man vunnit ett spel med en klass får man inte längre spela med det, utan man måste välja en annan. Då man har vunnit med alla tre klasser har man alltså vunnit matchen. Om man förlorar ett spel får man spela nästa spel med samma klass eller byta till ett annat som man ännu inte vunnit med, om man vill. Ta screenshots efter varje spel, med dem kan man vid behov reda ut oklarheter efter matcherna med arrangörerna.

Det är på förlorarens ansvar att meddela matchresultat. Detta görs i turneringskanalen i Discord.

Användning av deck trackers är tillåtet, då det inte är möjligt att övervaka användningen av dem.

Uppdaterat 17.9.2016